Vergunningen, Toezicht
& Handhaving

Toezicht bouw en APV

Beoordelen Vergunningsaanvragen

PDCA-cyclus

Naast de bouwplantoets kan al bij de start van een project veel winst behaald worden rondom veiligheid. Briks werkt daarom samen met de opdrachtgever vroeg in het ruimtelijke proces en ontwerpstadia aan de brand- en fysieke veiligheid. Dit doen wij op de gebieden: beoordelen vergunningaanvragen Omgevingswet, beoordelen vergunningaanvragen APV (evenementen, horeca) en toezicht APV.

Beoordeling vergunningsaanvragen Omgevingswet

De Omgevingswet brengt 26 wetten op het gebied van de fysieke leefomgeving samen en vraagt van overheden om een volledig nieuwe aanpak. Dit vraagt een meer dienstverlenende en faciliterende houding door meer integraal te denken en te werken. De nieuwe Wet voor kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) legt meer verantwoordelijkheid voor de bouwkwaliteit bij de bouwbedrijven zelf. Hierdoor verschuift de bouwplantoetsing en het toezicht op de bouw van het bevoegd gezag (gemeente of provincie) naar de private markt.

Deze ontwikkelingen hebben impact op organisaties, medewerkers en processen. Briks ondersteunt bij het in kaart brengen van de opgave gevolgd door een concreet ontwikkelplan: proces toekomstbestendig maken, opleidingsplan voor medewerkers, financiële noodzaak en netwerk.

Bij gemeenten of omgevingsdiensten die verantwoordelijk zijn voor het toetsen van de Omgevingsvergunning bouw kan er extra capaciteit nodig zijn. Denk hierbij aan (tijdelijke) uitval van een medewerker, behoefte aan een inhaalslag of als er achterstanden zijn ontstaan. Briks voorziet bij diverse gemeenten en omgevingsdiensten in deze ‘flexibele’ behoefte.

Beoordelen vergunningsaanvragen APV

In de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) staan regels van de gemeente over de openbare orde en veiligheid. Hierbij valt te denken aan: verkeerszaken, horeca-aangelegenheden en bescherming van het milieu. Er zijn verschillende wettelijke grondslagen voor de bepalingen in de APV. De meest belangrijke is artikel 147 Gemeentewet. Maar ook de Drank, – en Horecawet en het Activiteitenbesluit bieden grondslagen voor het stellen van regels in een gemeentelijke verordening.

Elke gemeente heeft een eigen APV. De APV geldt voor iedereen binnen de gemeente. Uit de regels van de APV blijkt of er een vergunning nodig is.

Er kan voor het toetsen van de vergunningsaanvragen extra capaciteit nodig zijn. Denk hierbij aan (tijdelijke) uitval van een medewerker, behoefte aan een inhaalslag of als er achterstanden zijn ontstaan. Briks voorziet in deze ‘flexibele’ behoefte.

Toezicht APV

De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) is een belangrijke bron van openbare-ordebevoegdheden. De gemeenteraad stelt de APV vast en belast de burgemeester daarin met een deel van de uitvoering. Als de gemeente het vermoeden heeft dat regelgeving wordt overtreden, zal zij eerst moeten onderzoeken of dit vermoeden terecht is. Meestal schakelt zij daarvoor een van haar toezichthouders in. Als de toezichthouder de overtreding constateert, wordt dit vastgelegd in een rapport van bevindingen. Dit rapport dient als bewijs voor het handhavend optreden van de overheid.

Er kan voor het toezicht op APV extra capaciteit nodig zijn. Denk hierbij aan (tijdelijke) uitval van een medewerker, behoefte aan een inhaalslag of als er achterstanden zijn ontstaan. Briks voorziet in deze ‘flexibele’ behoefte.