Projectleider Brabantse Norm Weerbare Overheid
De gemeente Bernheze en gemeente Oss hebben zicht op hun weerbaarheid en werken hier actief aan. Een belangrijk resultaat is dat weerbaarheid integraal wordt aangevlogen in plaats van sectoraal.
Gemeente Bernheze en gemeente Oss
De aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit heeft prioriteit, zowel landelijk als in Brabant. Voor de gemeenten Oss en Bernheze in het basisteam Maasland staat de aanpak van ondermijning en het verhogen van de weerbaarheid hoog op de agenda en is dit een geprioriteerd thema in het lokaal veiligheidsbeleid. Een belangrijke voorwaarde voor de aanpak van ondermijnende criminaliteit is een weerbare overheid. De 2 gemeenten hebben zich geconformeerd aan de Brabantse Norm Weerbare Overheid, een handreiking van Provincie Noord-Brabant en Taskforce-RIEC Brabant Zeeland die is vastgesteld in 2022. De Brabantse norm weerbare overheid is een handreiking aan gemeenten om criminele activiteiten te signaleren en te voorkomen. Het hierin opgenomen basisniveau geeft aan wat overheidsorganisaties minimaal geregeld moeten hebben om weerbaar te zijn tegen ondermijnende criminaliteit en ongewenst gedrag. Gemeenten zijn als maatschappelijke dienstverlener met een exclusief dienstenaanbod kwetsbaar voor ongewenste invloeden van buitenaf. Dit vraagt om een overheid die weerbaar is tegen ondermijning. In de Brabantse Norm worden 5 thema’s beschreven:
- Bewustwording en organisatie
- Informatiepositie en informatiebeveiliging
- Beleid en handhaving
- Integriteit en veilige werkomgeving
- Communicatie
Zie https://www.brabant.nl/onderwerpen/kwaliteit-openbaar-bestuur/bestuurlijke-weerbaarheid-veiligheid/brabantse-norm-weerbare-overheid/
Opdracht
Op hoofdlijnen gaat het om de volgende werkzaamheden:
- Inventariseren en het maken van een analyse hoe ver de 2 gemeenten staan op de genoemde 5 thema’s.
- Het opstellen van een gedragen organisatiebreed plan van aanpak met daarin opgenomen de uit te voeren acties in 2024 om te voldoen aan de weerbaarheidsnorm.
- Zorgen voor eigenaarschap en draagvlak bij het directie- en managementteam voor het uitvoeren van de acties uit de weerbaarheidsnorm.
- Begeleiden van de gemeenten bij het uitvoeren/implementeren van de acties zoals beschreven in het plan van aanpak.
- Het borgen van de acties die periodiek uitgevoerd moeten worden.
- Indien nodig: adviseren om geld en tijd op te nemen in de begroting van 2025 voor de structurele borging van doorlopende acties.
Aanpak
Als eerste is een duidelijke projectstructuur afgesproken met beide gemeentesecretarissen als opdrachtgever. Vervolgens is per gemeente een analyse gemaakt van de huidige stand van zaken en expliciet gekeken naar wat er allemaal al wordt uitgevoerd of nog op de planning staat. Hierbij is breder gekeken dan enkel de opsommingen die in de norm zijn genoemd. Ook naar het doel dat we willen behalen: een weerbare overheid. Deze analyse is gemaakt op basis van onderzoek van stukken en interviews met medewerkers en leidinggevenden. Dit heeft geleid tot aanbevelingen. Deze zijn besproken in het directie- en managementteam om te vertalen naar een realistische aanpak. Tegelijkertijd zijn al allerlei acties gestart, waarbij de projectleider initieert, aanjaagt, ondersteunt, begeleidt en/of uitvoert.
Resultaat
De gemeente Bernheze en gemeente Oss hebben zicht op hun weerbaarheid en werken hier actief aan. Een belangrijk resultaat is dat weerbaarheid integraal wordt aangevlogen in plaats van sectoraal. Dit zit op de preventieve kant waarbij de brede context van trainingen en berichtgevingen actief wordt uitgedragen bij leidinggevenden en medewerkers. Maar ook op een integrale aanpak bij incidenten en meldingen. Hierbij is de norm niet leidend, maar wordt er structureel gekeken naar de ontwikkelingen en fenomenen om integraal op gepaste manier weerstand tegen te bieden. Beide gemeenten hebben de benodigde capaciteit en middelen geborgd in de afdelings- en teamplannen.